The experimental learning method for environmental education (Tamet) in students from the National University of Central Perú

Main Article Content

Rosa Haydeé Zárate Quiñones
Bertha Rita Castillo Edua

Abstract

This research was conducted in order to apply the experimental method of learning for Sustainable Development in students of the Faculty of Forestry and Environmental Sciences of the National University of Central Peru. For its development we worked with a sample of 1062 students and a quasi-experimental design was used. Were employed different methods of mathematical theoretical, empirical and statistical level that allowed data collection, analysis and interpretation of results. A test of knowledge in Environmental Education for Sustainable Development to students, a questionnaire of perception and opinion, as well as a questionnaire of teacher training was applied. The experimental method used allowed the development of knowledge, habits and environmental values for sustainable development in students, contributing to the protection and conservation of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zárate Quiñones, R. H., & Castillo Edua, B. R. (2016). The experimental learning method for environmental education (Tamet) in students from the National University of Central Perú. Cuban Journal of Forest Science, 4(1), 18–25. Retrieved from https://cfores.upr.edu.cu/index.php/cfores/article/view/126
Section
Scientific articles
Author Biography

Rosa Haydeé Zárate Quiñones, Universidad Nacional de Educación. Universidad Nacional del Centro del Perú

Universidad Nacional de Educación. Universidad Nacional del Centro del Perú. El Tambo, Huancayo

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, C. M. La Escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación. 1992. [Consultado 6 enero 2015] Disponible en: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Libros/La_Escuela_de_Excelencia_CAlvarez/La_Escuela_de_Excelencia_CAlvarez.pdf

AYES, GILBERTO N. Medio ambiente: Impacto y desarrollo. La Habana, 2003. La Habana: Ed. Científico-Técnica. 2003.

BEDOY, Víctor. La historia de la educación ambiental: reflexiones pedagógicas. Revista de Educación/Nueva época, 2000, (13).

GARCIA, ALINA. Educación ambiental para el desarrollo sostenible. Universidad de Pinar del Río, Cuba. 2006 [Consultado el 8 julio 2009] Disponible en: www.gloobal.info/iepala/gloobal/fichas/ficha.php

MC PHERSON SAYÚ, M. La Educación Ambiental en la Formación del Docente. La Habana: Pueblo y Educación. 2004.

PÉRTEGAS D, S., Y FERNÁNDEZ P, Determinación del tamaño muestral para calcular la significación del coeficiente de correlación lineal de Pearson. Metodología de investigación. Complexo Hospitalario Universitario de A Coruña (España). Unidad de Epidemiología Clínica y Bioestadística. 2002. [febrero 2011] Disponible en: http://www.fisterra.com/mbe/investiga/pearson/pearson.asp

ROSSI, E. Currículo y Didáctica Universitaria. Lima – Perú. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. 2005.

SANTOS ABREU, I. La formación del docente en educación ambiental para el desarrollo sostenible. Cátedras de integración Andrés Bello. Edición del Convenio Andrés Bello. Unidad Editorial. 2008.

VALDÉS, O. La educación ambiental para el desarrollo sostenible en el proceso docente educativo en las ciudades de Cuba. Cuba. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación. 2006.

VALDÉS O., E. ROMERO, M. RODRÍGUEZ, M. HERNÁNDEZ, E.L. AMADOR, P.J. Ramo et al. Integración didáctico - metodológica de la educación ambiental y prevención de desastres en los proyectos curriculares de las escuelas para las comunidades adultas. La Habana: Edición Educación Cubana, Ministerio de Educación. 2009.

VALDÉS, O. Y GARCÍA, J.M. Educación, Protección Ambiental y Prevención de Desastres: Escuela, Familia y Comunidad. Ciudad de La Habana: MINED, INRH. 2007.

ZÁRATE, Q. R. Y LIZANA S. Conservación Ambiental y manejo de residuos sólidos en la educación secundaria y superior universitaria del distrito de El Tambo. Perú: Centro de investigación de la UNCP. 2009.

Most read articles by the same author(s)